ŽIAR NAD HRONOM. Mala to byť príjemná exkurzia žiakov Základnej školy v Starej Kremničke do zážitkového centra v levickom Atlantise, no už začiatok cesty poznamenala nepríjemná udalosť. Keď prišiel do stanice rýchlik, dve učiteľky sa snažili dostať všetkých 23 detí do vlaku čo najrýchlejšie.
Jedna vošla do vlaku ako prvá a začala deti postupne usádzať.
Druhá učiteľka zostala na peróne a pomáhala malým deťom po schodíkoch. Nastupovala ako posledná, keď už boli všetky deti bezpečne vo vlaku. Nestihla to. Keď mala vo vlaku jednu nohu, senzor zaštrajkoval, dvere sa zatvorili a zacvikli jej nohu.
„Ostala som s jednou nohu vo vlaku a zvyšok tela som mala na nástupišti. Pokúsila som sa uvoľniť dvere, ale ani sa nepohli. Bolesť som vôbec nevnímala, lebo hlavou mi preletelo, že ak sa vlak pohne, je zle. Z vonkajšej strany by som sa nemala čoho zachytiť, nie je tam žiadne madlo. Zbytočne som stláčala aj zelené svetlo na vonkajšej strane, dvere sa neotvorili,“ hovorí učiteľka Renáta Mariničová.
Sekundy strachu
Začala kričať o pomoc, no nástupište bolo v tom momente úplne prázdne. Zacviknutú učiteľku nevideli ani deti, ktoré už sedeli vo vagóne.
„V tých pár sekundách prehodnotíte všetko. Povedala som si v duchu, že ešte mám nedoštudovaného syna,“ hovorí učiteľka s tým, že okrem modriny utrpela predovšetkým poriadny šok. Triasla sa aj po vyslobodení z dverí celou cestou až do Levíc.
Zacviknutú učiteľku si našťastie všimla sprievodkyňa pred vypravením vlaku a prišla jej na pomoc. Ani tej sa však dvere nedali otvoriť a musela volať obsluhu vlaku. Až potom sa ich podarilo konečne otvoriť.
„Ostala som zaskočená, že sa takáto vec vôbec môže stať,“ hovorí učiteľka, ktorá však nad žiadnou sťažnosťou neuvažuje. „Nevidím pre to dôvod, nik to neurobil zámerne. Len som chcela upozorniť, že aj k takejto zriedkavej udalosti môže prísť,“ povedala.
Zriedkavá situácia
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč vysvetlil, že vozne rady Beer, na akom k nehode prišlo, sú vybavené dverami typu IFE.
„K uvedenej situácii mohlo dôjsť v dôsledku vyhodnotenia stavu v priestore dverí z optického snímača, umiestneného v stropnej časti, ktorý monitoruje prekážku, respektíve pohyb osôb pri nástupe cez dvere,“ doplnil s tým, že v prípade, ak sa v tomto priestore nenachádza prekážka, alebo optický snímačom neregistruje pohyb osôb v časovom intervale približne 30 sekúnd od otvorenia, dôjde k ich uzatvoreniu.
Taktiež dôjde k uzatvoreniu dverí v prípade, že optický snímač registruje pohyb osôb dlhší ako uvedený časový interval a od prechodu poslednej osoby uplynie približne 10 sekúnd.
„Z popísanej situácie nie je možné vylúčiť ani možné stlačenie tlačidla zatvárania dverí na predmetnom vozni iným cestujúcim, kedy optický snímač nezosnímal prekážku vo dverách a dvere sa následkom impulzu začali zatvárať.
Vlak by nevypravili
V prípade, že dôjde k zaregistrovaniu prekážky medzi predsuvnými dverami a samotnou zárubňou, zareaguje tlakový spínač zabudovaný v tesnení dverí, preruší sa proces zatvárania a dôjde k otvoreniu dverí.
Takto je automaticky zabezpečená ochrana cestujúceho proti privretiu. Tomáš Kováč dodáva, že v prípade zlyhania systému sprevádzajúci personál nesmie vlak vypraviť, pretože nie je ukončený výstup a nástup cestujúcich.
Zároveň je podľa neho možné dvere opätovne otvoriť stlačením zeleného tlačidla, ktoré je umiestnené vedľa dverí. To však pani Renáta aj skúšala, no dvere sa neotvorili.