ŽARNOVICA. V nedeľu 2. apríla zaburácajú motory poháňané raketovým palivom – methanolom, ktoré osedlajú kvalitní pretekári z ôsmich krajín, medzi ktorými nebude chýbať ani jazdec absolútnej svetovej špičky – Grand Prix.
Pohľad do histórie
Nie vždy sa o slovenský plochodrážny titul jazdilo v medzinárodnej konkurencii. Počiatky tohto šampionátu nie sú dokonca ani v spojení so Žarnovicou. Všetko sa začalo v roku 1963, kedy o majstrovi Slovenska rozhodovali dve kolá v Bratislave a Poprade. O rok na to iba v Banskej Bystrici a podobne aj v roku 1965. V roku 1966 sa o majstra Slovenska bojovalo v štyroch kolách v Bratislave dvakrát a v Banskej Bystrici a Poprade jedenkrát. Po dvojročnej prestávke v roku 1969 už prišla na rad aj Žarnovica a od tohto roku vždy keď sa jazdil slovenský šampionát, bolo aspoň jedno jeho kolo späté so Žarnovicou. Od roku 1985, kedy zaniká plochá dráha v Zohore, ostáva jediná v Žarnovici. V roku 1989 sa končí jedna éra šampionátu. Kvôli nedostatku slovenských pretekárov a zániku žarnovického ligového plochodrážneho družstva, končí aj organizácia Majstrovstiev Slovenska. V období rokov 1963 až 1989 boli najúspešnejšími pretekármi tohto šampionátu Zdeno Vaculík zo Žarnovice (štvornásobný víťaz), trojnásobní majstri Slovenska Ivan Dedina z Banskej Bystrice a Pavol Tonhauzer zo Žarnovice. Po dva tituly vo svojich vitrínach majú Miroslav Rybanský z Bratislavy a žarnovickí Ján Daniel a Dušan Morávek.
Po novom medzinárodne
K obnoveniu slovenského šampionátu došlo v roku 2009. Samozrejme išlo o medzinárodné preteky, tak ako je tomu doteraz. Na štarte tohto šampionátu sa vystriedali desiatky pretekárov z takmer dvadsiatich krajín celého sveta Nový Zéland, či Austráliu nevynímajúc. Každý rok pribudlo do zoznamu majstrov Slovenska nové meno. Či to už bol v roku 2009 Čech Tomáš Suchánek, v roku 2011 Maďar Norbert Magosi, 2012 Renat Gafurov, 2013 Martin Málek, 2014 Poliak Kamil Brzozowski, 2015 Poliak Stanislaw Burza, alebo vlani pretekár z ďalekej Austrálie Rohan Tungate. Ako vidno, ani raz sa v novodobej histórii majstrom Slovenska nestal slovenský pretekár. Najbližšie mal k titulu Martin Vaculík v roku 2009, kedy sa musel uspokojiť s druhým miestom. A práve o úspešnejší reparát sa tento vynikajúci pretekár môže postarať už v nedeľu 2. apríla.
Slovenská otázka
Je prirodzené, že v Medzinárodných majstrovstvách Slovenska budú štartovať všetci domáci pretekári. Top favoritom je prirodzene Martin Vaculík, ktorý sa v minulom roku prebojoval do elitnej Grand Prix, kde bude v tejto sezóne spoločne s ďalšími 14-stimi najlepšími jazdcami sveta bojovať o svetový titul. Popri ňom sa o dobré umiestnenia pokúsia aj odchovanci Speedway Clubu a to Patrik Búri, Michal Tomka, Ján Mihálik, Jakub Valkovič a David Pacalaj.
Pestrá konkurencia zo zahraničia
Stalo sa už tradíciou, že o slovenský titul bojuje každý rok pestrá a kvalitatívne vyrovnaná konkurencia pretekárov zo zahraničia. Tento rok bude najhorúcejším kandidátom na titul spomedzi zahraničných pretekárov český Maťej Kůs. Tento majster Českej republiky z roku 2010, dokázal práve v spomínanom roku vyfúknuť Zlatú prilbu SNP Martinovi Vaculíkovi, ktorý by ju v prípade vtedajšieho víťazstva vyhral už v roku 2010 natrvalo. Spolu s ním prídu z Čiech aj majster Slovenska z roku 2013 Martin Málek a Martin Gavenda. Úlohu prvého náhradníka bude plniť pardubický Martin Mejtský. Ďalším horúcim adeptom na titul bude jeden z najlepších maďarských pretekárov posledného desaťročia József Tabaka, či majster Slovenska z roku 2015 Poliak Stanislaw Burza. So záujmom sa očakáva štart majstra Ruska juniorov Romana Lachbauma, či lotyšského reprezentanta Jevgenija Kostygovsa. Šance na titul bude mať určite Ukrajinec Andrij Kobrin. Pre fanúšikov je lákadlom aj štart ďalšieho Ukrajinca, Marka Levišina, ktorý vo svojej mladíckej dravosti jazdí na hranici svojich možností a jeho jazdy sa tak končia často buď víťazstvom, alebo krkolomným pádom. Do partie treba ešte pripočítať niekoľkonásobného majstra Rumunska, Bulhara Milena Maneva.
Ako na dlani
Súboje týchto pretekárov bude mať každý fanúšik ako na dlani. Tešiť sa môže nielen na dvadsať jázd základného rozpisu, po ktorých bude známa najlepšia trojica v 17. ročníku Memoriálu Ladislava Eliáša, ale aj pätica jazdcov, ktorí postúpia do finálovej jazdy o slovenský titul. Táto zaujímavá zápletka sa začne rozuzľovať o 15. hodine, kedy je naplánovaný slávnostný začiatok pretekov.
Autor: Martin Búri