ŽUPKOV. Táto škola vie, ako na to. Ako jediná v okolí sa totiž môže pochváliť projektom tohto druhu. Žiaci spoločne s dospelými vybudovali špeciálne WC, ktoré sa splachuje dažďovou vodou. Stalo sa tak v rámci projektu na zachytávanie dažďovej vody a jej využitie, do ktorého sa škola zapojila ešte vlani.
Dažďová fontána či záhrada
„Naša škola takto chcela aktívne reagovať na zmenené klimatické podmienky prostredníctvom projektu, ktorého nosnou časťou je zachytávanie dažďovej vody a jej následné využitie,“ priblížila hlavnú myšlienku projektu riaditeľka školy Iveta Tomášová.
Do zeme osadili podzemný zásobník s objemom trinásť metrov kubických, do ktorého zachytávali dažďovú vodu, ktorú následne používali na splachovanie WC v školskej jedálni.
Okrem WC na dažďovú vodu má tiež škola dažďový rezervoár s nízkou fontánou či zavlažovací systém v podobe nadzemných nádrží, ktoré takisto zachytávajú dažďovú vodu z jednotlivých žľabov. Vodu z nádrží používajú na polievanie rastlín. Dažďovú vodu zachytávajú prevažne zo žľabov, ktoré sú umiestnené okolo celej zadnej časti budovy, kde sa nachádza jedáleň a telocvičňa.
Škole sa tiež podarilo vybudovať vlastnú dažďovú záhradu. „Takisto sme vysadili šestnásť javorov v okolí školy a pri praktickej výučbe naši žiaci nainštalovali meteorologickú stanicu,“ priblížila riaditeľka.
Škola verí, že budú deti hospodáriť aj doma
Do projektu sa zapojili žiaci prvého až deviateho ročníka. „V niektorých predmetoch tak získali vedomosti z oblasti dažďovej vody a jej využitia, či zmeny klímy i to, ako sa takýmto zmenám prispôsobiť,“ pokračovala ďalej Tomášová.
Žiaci sa tiež naučili, prečo nie je správne vyrubovať stromy hlava-nehlava a zistili, aký vplyv má nárast množstva diaľníc, ciest či parkovísk na ľudstvo.
„Tiež sme našich žiakov učili, prečo stúpajú hladiny morí, prečo sa tvoria tornáda a ako vznikajú iné prírodné javy,“ vysvetlila riaditeľka. Aj podľa starostu obce Jána Tomáša je dobré, že sa deti i dospelí do projektu zapojili.
Vyjadril tiež presvedčenie, že vedomosti o dažďovej vode či o protipovodňových opatreniach, ktoré žiaci získali, budú uplatňovať aj doma a stanú sa tak poradcami pre ostatných rodinných príslušníkov.