BANSKÁ ŠTIAVNICA. Cyklisti v okolí Banskej Štiavnice sa opakovane sťažujú na trasy poničené ťažbou dreva. Ako problém to vidia najmä v daždivom období. Športovo založeného návštevníka vie pritom podľa Juraja Bačíka, tajomníka Združenia turizmu Banská Štiavnica a zároveň cyklistického nadšenca, rozbitá cesta poriadne rozladiť.
„Ste znechutený, celý zabrízganý od blata, ak je po daždi. Často musíte zosadať a prenášať bicykel cez kaluže a konáre. Celkovo to pokazí dojem,“ zreprodukoval skúsenosti cykloturistov.
Tí navštevujú desiatky kilometrov trás, ktoré na lesných cestách vyznačili a z vlastných prostriedkov a sponzorských príspevkov udržiavajú aktivisti z iniciatívy Bajkom k tajchom.
Od mesta a jeho firmy chcú dobrú vôľu
„Vnímame ako problém, že posledné mesiace či roky, sú často najobľúbenejšie úseky niekedy až zdevastované po ťažbe,“ poznamenal Bačík s tým, že trasy sa ťažko udržiavajú aj z toho dôvodu, že ľudia, ktorí sa o ne starajú, nemajú informácie, kde aktuálne prebieha a kde bude pokračovať ťažba.
Aktívny cyklista si myslí, že mesto a jeho eseročka Mestské lesy Banská Štiavnica by nemali prihliadať len na hospodársky účel lesa, ale aj na ľudí, ktorí do mesta a okolia prichádzajú ako cykloturisti.
Od samosprávy a lesníkov očakáva dobrú vôľu.
„Mohlo by vzniknúť nejaké memorandum, kde by sa stanovil budúci manažment spravovania lesov. Určilo by sa napríklad, že v tejto letnej sezóne alebo v týchto mesiacoch sa niektoré úseky nebudú obhospodarovať, bude sa to robiť v zime,“ naznačil požiadavky cyklistov Bačík. Privítali by aj informácie o tom, v ktorých úsekoch sa bude ťažiť a kedy, v dostatočnom predstihu. Tak aby o narušenom teréne a zjazdnosti úsekov mohli vopred informovať návštevníkov mesta.
Šéf spoločnosti: Sú to lesné cesty
Lesníci majú na čulý ruch na cyklotrasách úplne iný pohľad. Hospodársky účel lesa je pre nich na prvom mieste.
„Cyklotrasy tvorí sieť lesných ciest, ktoré sú v našej správe. Dnes nám tu chcú cyklisti diktovať, kde môžeme rúbať, čo je scestné, pretože hospodárska činnosť našej firmy sa neodvíja od potrieb cyklistov,“ povedal konateľ Mestských lesov Banská Štiavnica, s.r.o., Jaroslav Dudík. Ten považuje za chybu, že cyklistov v minulosti pustili na všetky trasy, podľa jeho dnešného názoru sa mali na športové a turistické účely vybrať len tie, kde sa neťaží často.
Kritiku zo strany cyklistov vníma citlivo. „Niekto sa príde na váš majetok zabávať a ešte vás skritizuje, že nemáte povysávané,“ zareagoval.
Priznal, že sanovať zlý stav lesných ciest po ťažbe sa nedá vždy, na to, aby boli všetky trasy v každom okamihu zjazdné a úplne bezpečné podľa jeho slov nemá firma dostatok prostriedkov.
„Okrem toho nemôžeme rúbať a odvážať drevo, len keď je sucho, hoci je nám jasné, že vtedy sa cesty ničia menej,“ povedal šéf spoločnosti.
O ťažbe majú informovať vopred
V informovaní cyklistov o tom, kedy a kde budú lesníci ťažbu vykonávať, v predstihu Dudík problém nevidí, pripomenul ale výnimky, keď sa situácia vyvinie zo dňa na deň.
Očakáva však, že cyklisti sa ozvú a konkretizujú spôsob a formu, ako by si budúcu komunikáciu predstavovali.
Primátorka Banskej Štiavnice Nadežda Babiaková rovnako zopakovala, že v prípade pozemkov, ktorými trasy vedú, nejde o lesy osobitného určenia, ale o bežné hospodárske lesy, kde sa vykonáva ťažba.
„Mali sme však spoločné rokovanie, kde sme sa dohodli na podmienkach, že naše Mestské lesy budú dopredu upozorňovať, v akom období a kde prebehne ťažba, aby cyklisti mohli informovať verejnosť,“ odpovedala na sťažnosti cyklistickej komunity.